Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.05.2020 15:36 - Епистемологични принципи в трансцеденталната философия на Й. Кант
Автор: nboiadjiev Категория: История   
Прочетен: 302 Коментари: 0 Гласове:
0



 

 

 

 

 

Развитието на философията е маркирано от знаменити интелектуални постижения. Такива са например, творчеството на Платон, белязано от неговата „Алегория за пещерата“, формулирането на тезата „Gogito ergo sum” на Декарт и разбира се, грандиозният проект на Кант да дефинира владенията на метафизиката в неговия прочут труд „Критика на чистия разум“/ което за него било равнозначно на тотална ментална промяна, равносилна на Коперниканската революция в астрономията/.

 

Имануел Кант е представител на интелектуалното движение на философската мисъл, известно като Просвещение, което се развива от края на 17 в., през целия 18 в., до началото на 19 в. Названието на тази интелектуална епоха/ известна още като „век на разума“, без да е равна количествено на 100 години!/ се налага окончателно чрез статията на Кант „Що е това Просвещението“, публикувано през 1784 г. В нея философът дава израз на общата вяра в силата на човешкия разум, който е способен да се справи с предизвикателствата на битието. Кант определя епохата, в която живее като „изход на човека от непълнолетието, което сам си е причинил“, поради неумението да използва разума си, като категорично определя и нейния императив:“ Имай смелостта да си служиш със собствения си разсъдък!“/1/

Имено в контекста на интелектуалната революция в епохата на Просвещението се поява и прочутата „Критика на чистия разум“/ първо издание в 1781 г./, която започва с думите на Кант в предговора:“ Човешкият разум има в един вид от познанията си особена съдба, че се измъчва от въпроси, които не може да отхвърли, защото са му зададени от природата на самия разум, но на които и не може да даде отговор, защото надхвърлят всяка способност на човешкия разум“/2/. Във философията на разума на Кант тези въпроси намират своите отговори, защото според него разсъдъкът притежава известни априорни познания, които като „чисто познание“ ни позволяват да се справим със случайностите на емпиричните явления. Поради тази причина философията се нуждае от тотално изследване на същността, обема и възможностите на априорните познания, което по предмет на занимание, трябва да принадлежи на метафизиката.

В предговора към второто издание на книгата си/1787 г./, Кант посочва, че метафизиката тепърва ще се развива като наука, която поне според неговите възгледи, трябва да се състои само от априорни синтетични положения. Според него, за да идентифицира себе си като наука, метафизиката, трябва да разреши основният проблем на чистия разум/осъществяващ чистото познание/, а именно, как са възможни синтетичните разсъждения априори/3/. От такъв ракурс философът от Кьонигсберг разработва своята „ Критика...“, чрез дескрипция на чистия разум, целяща да го представи като оръдие на мисленето/ organon/ съдържащо принципите да се познае нещо абсолютно a priori/в тотален смисъл – независимо от опита/. Кант дефинира и необходимостта да се определи основната функция на „organon”, а именно трансцеденталното познание, което „ се занимава изобщо не с предметите, а с начина ни на познаване на предметите, доколкото този начин на познаване трябва да бъде възможен априори“/4/.Разбира се, както отбелязва философът, каквито и средства да използва познанието спрямо емпирията на обектите-предмети съставящи света, който ни заобикаля, единствено „нагледът е онзи начин, чрез който то се отнася към тях непосредствено“/5/, а способността на разума да получава представи чрез начина, по който ние се афицираме от предметите се нарича сетивност/6/. Това ментално докосване на външния свят, чрез силата на сетивността е единствения път за „доставяне на нагледи“, но тяхната емпирична визия се преработва-мисли, чрез разсъдъка, който от своя страна ни „доставя понятията“. Доколкото се афицираме/ понятие, с което Кант, означава способността на предмета да въздейства върху сетивните органи/, от околния предметен свят и в зависимост от действието на предметите върху способността ни за представяне ние имаме определени усещания. Очевидно е, че за Кант всяко едно познание на нещо външно се реализира първоначално чрез едно афициране на вътрешното сетиво – на саоосъзнаващия се разум.

Тази очевидност може да бъде обяснена само ако включим в хода на изложението и категорията аперцепция/ която Кант вероятно заимства от нейния създател Г. Лайбниц/, която изпълнява твърде важни функции във философията на мислителя от Кьонигсберг. Кант определя аперцепцията като „съзнание за самия себе си“, което казано с други думи в настоящия контекст означава, че когато осъзнаваме нещо/в процеса на афициране на вътрешното ни сетиво/, заедно с това винаги осъзнаваме и самите себе си, като субект на съзнанието като притежател на предизвиканата представа, като наша. Тоест в единствено число – за да е възможно да осъзная дадена представа е необходимо заедно с това да осъзная и самия/самата себе си, като нейн притежател:“ Тук цялата трудност се основава само на това – отбелязва Кант - , как един субект може да си представя нагледно вътрешно сам себе си; но тази трудност е обща за всяка теория. Съзнанието за самия себе си/аперцепция/ е простата представа за Аз и ако единствено чрез нея би било дадено спонтанно цялото многообразие в субекта, то вътрешният наглед би бил интелектуален“/7/. Но Кант за разлика от много други философи държи на строгото разграничаване на акта на аперцепция от някаква способност за интелектуален наглед. Ето защо той продължава тезата си с категоричното мнение, че „ В човека това съзнание изисква вътрешно възприятие за многообразното, което се дава в субекта преди това, и начинът по който то се дава в духа без спонтанност, трябва поради тази разлика да се нарича сетивност...Формата на тази наглед обаче, която се намира




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: nboiadjiev
Категория: История
Прочетен: 93642
Постинги: 107
Коментари: 8
Гласове: 23
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031